Какво означават домейн разширенията
Каква е първата Ви асоциация, когато чуете сумата от 14 милиона долара? Е, едва ли сте си представяли цената на един домейн. Точно толкова е струвала всъщност покупката на домейна sex.com – най-скъпият домейн досега в историята. А това какво значение има за Вас? Става въпрос за стартирането на бизнес уебсайт. В процеса на създаване на един уебсайт обикновено се открояват няколко значителни стъпки. Една от тях е именно регистрацията на домейн. Ако всичко това за Вас е ново, най-добре е първо на първо да разясним какво представлява самият домейн. Сигурно някога сте чували и за термина IP адрес. IP адресите са комбинации от числа (уникални), чрез които компютрите „комуникират“ помежду си в онлайн пространството. Всеки такъв адрес се състои от 4 числа, отделени едно от друго с точки, всяко от което може да заема стойности от 0 до 255. Важно е да се поясни, че IP адресите се отнасят към мрежа, а не към човек. В този смисъл колкото и студенти да се свържат към рутера на една университетска зала, всички от тях все пак ще притежават един и същи IP адрес в този момент. При създаването на първата разпространена версия на интернет протокола – IPv4 са били предвидени 4.3 милиарда IP адреса. Тъй като в последните години се стигна до тяхното изчерпване, беше създадена нова версия – IPv6, към която се начисляват 2128 свободни адреса, които би следвало да покрият належащата нужда за по-дълъг период от време. Все пак, все още малък процент от хората притежават подобен IP адрес – повечето от страниците в интернет могат да се отворят само чрез IPv4. Ако се интересувате за Вашия собствен, можете да го проверите в Google, въвеждайки в търсачката „what is my ip“ и ще го откриете още в началните резултати. Ще вземем за пример адреса 29.112.58.68. Можете ли да си представите какво невероятно упражнение за паметта би било ако се налагаше всеки път, когато искаме да разгледаме някакъв сайт в интернет или пък просто да проверим електронната си поща, да въвеждаме подобна комбинация от числа. Именно за улеснението на човека в тази насока са създадени домейните. Всеки домейн отговаря на съответен IP адрес и, логично, също е уникален. За Вашата успешна регистрация на домейн, Ви е нужен уеб хостинг доставчик, който се свързва с регистраторите (институциите, които отговарят за резервирането на домейни). След това идва ред на процеса на разпространение на Вашия домейн между всички DNS (Domain Name System) сървъри по света, поради което обикновено се налага да изчакате между 12 и 36 часа, за да разполагате с Вашия активен домейн. А от какво се състои той всъщност?
Структурата на домейна се характеризира с 2 части. Това са същинското име на домейна (или домейнът от второ ниво) и разширението (или домейнът от първо ниво). Ако вземем за пример домейнът gmail.com, при него „gmail“ е същинското име, а пък „.com“- домейнът от първо ниво. Същинското име на домейна зависи изцяло от Вас – но ако става въпрос за бизнес компания, можем да Ви препоръчаме да се постараете то да бъде максимално кратко и описателно – най-добре ще бъде да съдържа някоя ключова дума, свързана именно с Вашия бизнес. По този начин клиентите Ви лесно ще го запомнят, за да имат възможност да посетят и разгледат (или да се върнат на) уебсайта Ви. Старайте се да избягвате грешно изписани или прекалено близки домейни до тези на други фирми. Много често големите компании изкупуват сходните домейни на техните, а в някои случаи може и да Ви съдят за плагиатство.
А пък разширенията на домейните се делят на 2 типа: домейни от първо ниво с код на страната и общи домейни от първо ниво. Разширенията с кода на страната като например „.bg“ за България, „.de“ за Германия или пък „.us“ за Щатите се състоят от 2 букви. Интересно за Вас ще бъде, че българското разширение може да бъде регистрирано и без помощта на хостинг компания в Register.Bg, но тъй като обикновено хостинг плановете вървят заедно с регистрация на домейн, за Вас ще бъде по-лесно да оставите това задължение на Вашия хостинг доставчик. За да притежавате обаче домейн с разширение с код на страната, е наложително да имате гражданство във въпросната страна. В общи линии това е добра идея ако целевата Ви клиентела е локална, т.е. ако бихте желали да насочите бизнеса си към хора от точно определен регион. Както може би сте забелязали, в България например първо излизат резултатите на български в Google и Wikipedia, което е свързано именно с IP адреса на сърфиращия. Така че ако желаете да привлечете клиенти предимно от Вашата страна, то разширение с кода на страната би било стратегически смисленото решение за Вас. Ако се вгледаме в общите разширения, те най-често се състоят от 3 букви. Добре е да знаете, че всяко от тях обикновено се отнася към определен вид организация – например „.edu“ за образование, „.biz“ за бизнес или пък „.gov“ за правителствена организация. Нека помислим какви са най-добрите опции за Вас. Разбира се, на първо място изниква най-разпространеният домейн от първо ниво – „.com“ (около 52% от всички уебсайтове използват това разширение). Всъщност това е и най-добрият вариант и то по една проста причина – за една голяма част от хората „.com“ е единственият съществуващ домейн. Дори да Ви е трудно да си го представите, за хората, които не са отраснали с интернет, това е характерен начин на мислене. Много е вероятно те да не се доверят на Вашия сайт единствено понеже неговото разширение не е „.com“ по простата причина, че биха го сметнали за спам или някакъв друг вид заплаха, тъй като не са свикнали с останалите разширения. Но с това разширение съществува един основен проблем – изключително трудно е да се намери кратък и смислен домейн, завършващ на „.com“, който вече да не е зает. Затова и по-голямата част от хората се насочват към някой от другите домейни от първо ниво. Може би второто най-разпространено разширение е „.net“. Абревиатурата всъщност произхожда от network – мрежа. Въпреки голямото разпространение на този домейн от първо ниво може да Ви се стори малко по-трудна задача неговото добро ранкиране в Google. Ако все пак сте решени да създадете голям бизнес уебсайт, това може да се окаже много добро решение за Вашия домейн. „.org“ също е добър вариант, но трябва да имате предвид, че първоначалното му предназначение е било насочено към организации с нестопанска цел. От друга страна, „.org“ домейните се ранкират по-добре от тези с разширение „.net“. Както можете да предположите, „.biz“ също е адекватен вариант, когато става въпрос за бизнес уебсайт. Според скорошни проучвания, множество от собствениците на малки и средни бизнеси не са доволни от своите домейни (с разширение „.com). Това се дължи на факта, че поради малкия брой свободни възможности с това разширение, домейните на тези компании не са достатъчно описателни и лесни за запомняне, поради което бизнесът е загубил частично клиенти. Е, именно тук „.biz“ идва на помощ. Спектърът от свободни домейни е много по-широк и ако името на Вашата търговска марка е свободно, това може да се окаже много по-разумно и печелившо решение отколкото „.com“ домейн, съдържащ 8 думи, 5 тирета и 3 числа. Разширението „.info“ също е разпространено, но трябва да имате предвид, че то често се свързва с уебсайтове на спамери и поради тази причина обикновено страници с подобно разширение се ранкират на по-задните места в търсачките. Добре е да знаете, че всички домейни се поддържат от Интернет корпорацията за присвоени имена и адреси (ICANN).
В последно време настъпи някакъв тренд за регистриране на домейни с нестандартни разширения от типа на „.sexy“, „.pizza“, „.george“, „.plumbing“, „.ninja“ и още много други. Съветваме Ви да избягвате подобни домейни от първо ниво. Въпреки че може да са идеалното решение ако правите шегаджийски сайт или пък за по-ексцентричния Ви личен блог, подобни разширения с нищо не биха допринесли за един по-професионален бизнес имидж. Освен това, би било много по-трудно за клиентите Ви да ги запомнят, както и по всяка вероятност няма да можете да се радвате на по-предна позиция в ранкирането на Google. Вече е възможно да регистрирате и домейн на кирилица, например с разширението „.ею“. За момента обаче тази практика не е широко разпространена и не би била от полза за успешния онлайн маркетинг на Вашия уебсайт.
След като разяснихме структурата на домейна е редно да се спомене, че тя е йерархична, което е ключово за работата на системата за имена на домейните (DNS). Именно тази система се грижи за преобразуването на домейните в IP адресите, с които работят машините. Йерархичната структура на домейните се изразява във всяка комбинация от дума и точка, която съществува в един домейн и за която е отговорен различен DNS сървър. Най-общо казано, ако въведем например домейна clubs.dir.bg, той първо ще бъде изпратен към root сървър. В случай, че root сървърът няма информация за дадения домейн той го изпраща към DNS сървъра, отговарящ за домейните, завършващи на „.bg“. Въпросният сървър от своя страна ще го изпрати към следващия в йерархията DNS сървър, отговарящ за домейните от типа dir.bg и в тази последователност информацията се прехвърля докато Вие не бъдете пренасочени към желаната от Вас страница. Ако се замислите, DNS системата е едно велико откритие – състои се от милиони свързани помежду си машини и получава повече заявки от която и да е друга база данни.
Ако се чудите дали Вашият желан домейн е зает или пък искате да проверите срока на изтичане на даден домейн, можете да намерите търсената от Вас информация в базата данни WhoIs. Всеки собственик е длъжен да въведе (и обновява) там подобна информация, както и своите данни за контакт, в противен случай домейнът му може да спре да бъде активен. Ако много държите на даден домейн и разберете, че срокът му на валидност скоро изтича, възможност за Вас е да изчакате този момент и да се опитате да го заемете веднага, но обикновено това е доста рисковано решение. Известен е случаят, в който бивш чиновник от Google успя да закупи (макар и за кратко) домейна google.com. Ако прецените, че искате да защитите личната си информация от публичността в WhoIs, за тази цел съществува услугата domain privacy. Има доста причини това да е от полза за Вас – кражбата на идентичността например все още е често срещан проблем, а във въпросната база данни се изисква да въведете дори адреса и телефонния си номер. Освен това, ще можете да се спасите от много спам по електронната поща, както и обаждания от промоутъри и дистрибутори на всевъзможни продукти и услуги, които могат да бъдат изключително настойчиви и досадни. Разбира се, недостатъкът за Вас биха били допълнителните разходи. Много от клиентите в днешно време също така са мнителни и понякога стигат до там да проверят данните за бизнес собственика в WhoIs. Липсата на такива, както можете да се досетите, по всяка вероятност би действала против Вас в случая.
На страницата на ns1 можете да откриете нашите предложения за домейни, както и да проверите дали желания от Вас домейн е вече зает. Разгледайте и обмислете нашите оферти, започващи от 18лв./г. и можете да разчитате на нашето професионално и качествено обслужване, както и да се свържете с някого от операторите ни чрез чат в случай, че имате каквито и да е въпроси.
Изборът на домейн и подходящо разширение е важен за онлайн имиджа на една компания. Първо на първо, собственият домейн е знак за професионализъм. Ако използвате домейн, генериран от безплатна хостинг услуга, той най-вероятно ще изглежда по следния начин: primernoime.wordpress.com. Сами можете да прецените, че подобен домейн няма особена тежест, а и малко клиенти биха се доверили на компанията притежател. Освен това, когато заплащате за тази услуга, Вие безпроблемно можете да смените Вашия хостинг доставчик и да останете със същия домейн. Както вече споменахме, това е и ключов фактор за SEO (ранкирането на Вашата страница в резултатите на търсачките). И нека не забравяме, че домейнът е лесният начин за разпространението на Вашата търговска марка – особено ако съдържа в себе си името на Вашата компания. Затова е добре да отделите време и да измислите оригинален, описателен и лесен за запомняне домейн на Вашия уебсайт. Разширението също има значима роля – старайте се да се придържате към стандартните решения и да не възпрете успешното разпространение на бизнеса Ви, избирайки неподходящо или непрофесионално разширение. Онлайн маркетингът е от ключово значение за развитието на всеки бизнес в днешната ера на информационните технологии и глобализацията.