5 важни стъпки след избора на домейн име
Вашият бранд започва с името. И по подобен начин – вашият сайт започва с домейна. Изборът на правилно домейн име е от огромно значение. Както един магазин на неподходящ адрес не би имал достатъчен поток от клиенти и следователно продажби – така и погрешно избран домейн може да доведе до по-малък трафик към сайта ви или да изглежда недостатъчно професионален.
Сайтовете в света са милиарди и става все по-трудно да се избере бранд, който да е подходящ за целите ви. И все пак – продължавате да имате много възможности, стига името, което сте избрали, да е свободно.
Важно е да имате предвид, че смяната на домейна в бъдеще не е препоръчителна, защото това оказва влияние на показването на сайта в Гугъл и други търсещи машини. Затова – изберете домейн, който е възможно най-кратък и представя бранда ви и дейността ви достатъчно добре, като същевременно се изписва лесно.
Ако спазите тези няколко неща – ще сте избрали подходящия домейн и спокойно можете да преминете към следващите стъпки. В тази статия обръщаме внимание именно на тях. Не знаете нищо за домейните? Можете да прочетете „Какво е домейн и как работят домейните“.
Кои са стъпките, които следва да направите след избора на домейн?
Вече сте избрали перфектното домейн име. А сега – накъде? Самото закупуване на домейна не е достатъчно. Домейнът сам по себе си не означава, че имате сайт, или, че имате бизнес мейл акаунти, например. Необходимо е да се изпълнят няколко стъпки, за да използвате своя домейн възможно най-ползотворно.
Ние сме ги обобщили в следните 5 стъпки:
- Свържете домейна с хостинг акаунта си;
- Създайте мейл акаунт със своето домейн име;
- Изградете сайта си;
- Създайте профили в социалните мрежи;
- Добавете поддомейни към основния домейн.
Сега ще разгледаме тези стъпки в детайли, за да ви обясним защо всяка от тях е важна.
Свържете домейна с хостинг акаунта си
Първото нещо, което следва да направите след избора на домейн е да го свържете с хостинг акаунта си. Хостингът дава „живот“ на вашия домейн. Благодарение на него можете да изпълните и останалите действия, които са необходими за развитието на вашия бизнес онлайн. Ако все още нямате хостинг акаунт, тогава трябва да закупите такъв.
Повечето хостинг доставчици продават и домейни, и е доста удобно да закупите своя домейн именно от хостинг доставчика, който сте избрали за ваш партньор. По този начин те автоматично ще свържат домейна с хостинга, вие няма да се налага да се занимавате с тази синхронизация.
Освен това – от гледна точка на бъдещото техническо представяне на сайта от голямо значение е хостингът, а не домейна. Общо казано – домейн можете да закупите от много места, но е важно кой партньор ще изберете за хостинг, за да работи всичко по начина, по който трябва.
Можете да разгледате хостинг плановете на NS1 и да изберете такъв, който ви устройва. Хубавото е, че хостингът може да се адаптира към вашите нужди, т.е. да се променя.
Вече споменахме защо при домейните това не е препоръчително. Не знаете какво е хостинг?Прочетете какво представлява услугата и какви са видовете хостинг.
Ако вече имате хостинг акаунт – в опциите на домейна трябва да настроите т.нар. Name Servers към тези, които хостинг акаунта ползва.
Те изглеждат по подобен начин:
ns1.nameserver.com
ns2.nameserver.com
Обикновено са описани в профила, който имате при вашия хостинг доставчик. Често са цитирани и в мейла, който получавате, след поръчка на хостинг акаунт. Винаги можете да се обърнете и към съпорта към хостинга, за да ви предоставят тази информация.
Когато купувате домейн – може да видите опция за добавяне на Name Servers още в процеса на поръчка. При закупуване на домейн от NS1, например, тази опция се намира на стъпката “Конфигурация на домейн”. Ако тя липсва – домейнът следва да бъде пренасочен към необходимите Name Servers след поръчката.
За целта – впишете се в панела за управление на домейна. Отидете в настройките на Name Servers (DNS, NS и др.). Заменете записите с тези, които са ви предоставени от вашия хостинг доставчик и запишете промените. След това трябва да изчакате средно между 2 и 48 часа, за да се отрази тази промяна навсякъде.
Щом се уверите, че вашият домейн е свързан с хостинг, можете да преминете нататък.
Създайте мейл акаунт със своето домейн име
Да, сред най-популярните мейл доставчици в България са gmail.com, abv.bg, icloud.com. Но, кое ви звучи по-професионално: moyatafirma@abv.bg или info@moyatafirma.com? Със сигурност сте виждали не един и два бизнес мейл акаунта, вероятно сте и писали на поне няколко такива. И определено използването им добавя едно допълнително „бизнес“ усещане.
След като вече сте избрали домейн и сте го свързали с хостинг акаунт – можете да създадете един или повече бизнес мейл адреса, в зависимост от нуждите ви. Добавянето им е безплатно, и се случва през хостинга.
Можете да си направите стандартните info@, office@ или contact@, но можете да създадете и персонални мейл акаунти за вас и вашите служители. Разбира се, след това е редно да използвате същите и във визитките си, както и на всички места, където предоставяте информация за контакт с вас.
Създайте профили в социалните мрежи
Избрали сте домейн, синхронизирали сте го с хостинг акаунт, създали сте мейл акаунт. Следващата стъпка е да се уверите, че профилите ви в социалните мрежи са свързани със същите домейн и мейл акаунт. Ако все още нямате такива профили – създайте си.
Разбира се, важно е имената на профилите да отговарят на бранда ви, т.е. и на домейна. Ако името на профила, който създавате е заето – можете да добавите държавата си или окончанието на домейна си.
Еднаквото име, еднаквият начин на изразяване в сайта и в социалните мрежи, цветовете на сайта и снимките, които качвате навсякъде все са неща, които ви помагат да изградите своята бранд идентичност. Днес това е изключително важно!
Изградете сайта си
Направили сте всичко, описано до сега? Време е да се захванете с една от най-важните стъпки – изграждането на вашето онлайн присъствие. В зависимост от целите на вашия бизнес следва да се изгради различен тип сайт – информативен, онлайн магазин или нещо друго.
Задачата звучи сложна и можете да се обърнете към професионалист за целта. Ако мислите, че можете да се справите сами – предвид това, че имате домейн и хостинг, можете да се опитате.
Един от инструментите в хостинг акаунта е инсталатора на CMS системи (системи за управление на съдържание), най-популярната сред които е WordPress. WordPress захранва най-голям процент от сайтовете в световен мащаб, а неговото допълнение WooCommerce е в основата на най-големия брой онлайн магазини.
Можете да инсталирате WordPress на своя хостинг акаунт, да изберете тема, която да ползвате като дизайн и да добавите своето съдържание – текстове, снимки, продукти, които продавате и т.н. Разбира се, отново обръщаме внимание на поддържането на бранд идентичността. Актуализирайте информацията в сайта си, споделяйте линкове от вашия сайт в социалните ви профили.
Добавете поддомейни към основния домейн
Поддомейните, или домейните от второ ниво са допълнителни домейни към вашия основен. Например, ns1.bg e основният домейн, а my.ns1.bg е поддомейн. За създаването на поддомейн не е необходимо да купувате или регистрирате каквото и да било – и в този смисъл поддомейнът е безплатен домейн.
Той може да бъде използван за изграждането на нов сайт, за извършване на тестове, и за други цели. Важно е да знаете, че Гугъл и другите търсещи машини „виждат“ поддомейна като отделен от основния домейн.
Ако желаете да добавите поддомейн, трябва да достъпите контролния панел на вашия хостинг акаунт, да скролнете до частта „Домейни“ и кликнете на опцията “Subdomains”.
Ще се зареди нова страница. На нея, в полето “Subdomain” въведете името, което желаете да ползвате. На падащото меню “Domain” изберете основния домейн. Ако в хостинг акаунта си ползвате само един домейн – тук ще имате само една опция. “Document Root” е директорията, която поддомейнът ще ползва и се генерира автоматично, но можете да я зададете и ръчно. Кликнете на бутона за създаване.
След успешното създаване на поддомейн, той ще се зареди на същата страница, в таблицата под полетата за добавяне на поддомейни.
Възможно е да създавате и поддомейни на поддомейните, напр. test.subdomain.mydomain.com.
Заключение
Изборът на домейн име е от критично значение. Той е в основата на вашия бранд, след това се използва за вашите мейли, визитки, за социалните ви профили и, разбира се, е името на вашия сайт.
Регистрацията на домейн се случва за период, не по-кратък от една година и закупуването на домейн от хостинг доставчика ви е удобство, защото именно свързването на домейна с хостинга е първата стъпка, която следва да направите, след избора на домейн. Създаването на мейл акаунти с вашия домейн добавя ниво на професионализъм към кореспонденцията с вашите клиенти.
На свой ред настройването на социалните ви профили с вашия домейн, създадените бизнес мейли и използването на едни и същи имена помага за развиването на вашата бранд идентичност. Именно тази идентичност следва да застъпите най-много в сайта, който след това следва да изградите на вашия хостинг, и който да се отваря, когато някой достъпи регистрирания от вас домейн. И, разбира се, можете да използвате безплатните поддомейни за маркетингови или други цели.
Надяваме се, че тази информация ви е била полезна. Ако вече имате идеи за своето домейн име – можете да проверите дали то е свободно, както и какви планове и цени за хостинг можем да ви предложим за безупречно представяне.