Смяна на домейн – как да настроите новия си уеб адрес
Подобно на други елементи на вашия сайт, като дизайн и съдържание, например, домейнът също може да се сменя. Едновременно с това – замяната на един домейн с друг не се препоръчва и ви съветваме да я извършите само, ако сте сигурни, че това е наложително.
В тази публикация ще обясним каква е процедурата по миграция, защо тя трябва да се прави с доза внимание и какви допълнителни действия можете да предприемете, за да намалите негативните ефекти от нея. Ако не сте сигурни в познанията си за домейните, можете да прочетете какво е домейн.
Разликата между промяна на домейн и трансфер на домейн
Когато закупувате домейн, вие го правите чрез регистратор. Трансферът на домейн представлява прехвърляне от един регистратор към друг. Имате възможност да промените регистратора не по-рано от 60 дни след купуването на домейна. При този процес обикновено няма промяна в настройките на домейна, и сайтът ви и пощите ви продължават да работят без прекъсвания.
За да го извършите е необходимо да отключите трансферирането на домейна при настоящия ви регистратор, да копирате кода за трансфер и да стартирате поръчка за трансфер при новия регистратор. След 5 до 7 дни вашият домейн следва да е преместен в акаунта ви при новия регистратор и занапред трябва да го управлявате от там.
При промяната на домейн няма миграция от един регистратор към друг. Старият ви домейн продължава да се управлява от профила, от който сте го управлявали и до сега. Вие закупувате нов домейн от който регистратор решите и настройвате сървъра, сайта и мейл акаунтите ви да работят с него.
Трябва ли да промените името на вашия домейн?
Както казахме в самото начало – промяната на домейна е процес, който следва да извършвате само, ако е наложително и с допълнителна доза внимание. Една от основните причини за това е, че Гугъл индексира сайта ви именно чрез домейна.
Когато търсите информация или услуга онлайн, например, и ползвате Гугъл (или друга търсеща машина) за целта – в резултатите от търсенето са изредени един след друг url линковете на страниците, отговарящи на търсенето. В началото на всеки един линк стои именно домейна.
След промяна на домейна е необходимо Гугъл отново да обходи и индексира сайта ви, и никой не може да каже точно колко време ще измине, за да започне новия домейн да се класира по подобен на стария в резултатите от търсене. Това може да доведе до значителна загуба на трафик и на бранд идентичност.
Разбира се, събития като промяна името на бранда, основната дейност на компанията или освобождаването на домейн, който отлично отговаря на вашата марка, но е бил зает, когато сте искали да го закупите са сред причините, заради които все пак се мигрират сайтове от един домейн към друг.
Как става промяната на домейн?
Уверили сте се, че осъзнавате рисковете от промяната на домейн и сте сигурни, че искате да я извършите. Какво следва да направите?
Не е възможно да замените стария домейн с новия при регистратора. Както писахме по-горе – необходимо е закупуване на новия домейн и това е първата стъпка.
След това трябва да настроите сървъра за работа с него. Ако сайтът ви използва WordPress или друга CMS (система за управление на съдържанието) е необходимо да промените настройките в бекенда, за да зададете на сайта да използва новия домейн.
Незадължителна, но силно препоръчителна стъпка накрая е да информирате Гугъл за промяната. Това няма магически да замени стария с новия домейн в резултатите от търсене, но ще улесни процеса.
Нека разгледаме тези стъпки в детайли.
Регистрация на домейн
Щом обмисляте промяна на вашия домейн – вероятно имате идея с какъв желаете да го смените. За да можете да го използвате, обаче, трябва да го регистрирате.
Закупуването на домейна се случва с лични данни и чрез регистратор, който предоставя услугата. За разлика от хостинга, който има пряко влияние върху работата и сигурността на сайта ви и следва да се закупи от доверен партньор, това от къде ще закупите домейна не се отразява върху представянето на сайта.
Въпреки това е по-удобно да управлявате двете услуги чрез един и същи профил и затова можете да обмислите да регистрирате новия домейн чрез фирмата, която сте избрали като хостинг доставчик. Можете да видите колко струва домейн и хостинг с NS1.
След като закупите домейна – можете да преминете към конфигурацията на сървъра.
Конфигуриране на новия уеб сървър
Промени в параметрите на хостинг акаунта ви не са необходими. Това, което трябва да направите е да редактирате някои настройки. Най-удобно е да смените основния домейн на хостинг акаунта с новия.
По този начин всички направени на стария домейн мейл акаунти, FTP достъпи, под-домейни и други ще се присвоят автоматично от новия домейн. В зависимост от това какъв тип контролен панел използва вашия хостинг акаунт, тази настройка може да е на различно място. При Cloud VPS хостинг услугите, предоставяни от NS1, например, опцията се намира на удобно място в администраторския sPanel на акаунта.
SSL сертификатите се издават отделно за всеки домейн, и ще ви трябва нов сертификат за новия домейн. Безплатният SSL сертификат, който доста хостинг провайдъри, включително NS1 предлага, следва да се инсталира автоматично до 24ч след замяната на основния домейн, но можете да помолите съпорта за съдействие за по-бърза инсталация.
Ако безплатен SSL не отговаря на вашите нужди – информирайте се за платените алтернативи, които хостинг партньора ви може да ви предостави и стартирайте процедура по закупуването и инсталацията му. Това са предложенията за SSL сертификати от NS1.
Накрая остава да настроите сайта ви да използва новия домейн. В зависимост от това на каква платформа е базиран сайта, и дали изобщо използва такава – процесът по замяната на домейна може доста да се различава.
Трябва да се направи промяна на настройките в бекенда. Ако сайтът все пак ползва система за управление на съдържанието – можете да използвате помощта на различни разширения за целта, и така да направите по-лесно промяната от стария домейн към новия.
Допълнителни съвети
Въпреки, че вече имате нов домейн и сайтът и мейл акаунтите го ползват – силно препоръчително е да извършите действия, с които да информирате Гугъл за промяната от стария към новия домейн. Както писахме по-горе, основен риск при смяната на домейн е загубата на трафик.
Макар да няма вълшебен начин, по който бързо да се заменят url линковете от старите към новите в резултатите от търсене, има процес, който улеснява прехода. Изпълнявайки го е много по-вероятно тази загуба на трафик да е по-кратка.
Google Search Console е инструмент, който ще ви помогне за това. Трябва да потвърдите собствеността си и на двата домейна – стария и новия, в един и същи профил. Ако старият ви домейн вече е свързан с Google Search Console, тогава ще е най-удобно да се логнете именно с профила, чрез който е асоцииран и в него да добавите и новия домейн.
Обратно в хостинг акаунта следва да настроите пренасочване 301 от стария домейн към новия. Това може да се случи или чрез настройка в управлението на домейните в панела на хостинг акаунта, или с пренасочване чрез .htaccess файл.
При успешно пренасочване всеки потребител, който кликне на стария url – било то в резултатите от търсене, или другаде – ще отвори сайта ви, вместо бяла страница или страница с грешка. Съветваме ви да пазите стария домейн на сървъра си за поне 6 месеца след миграцията на домейна, а ако той изтича скоро след смяната – да го подновите за още една година. Това ще е малък допълнителен разход, но ще си гарантирате, че вашите потребители няма да отварят страници с грешки, вместо сайта ви.
Отново в Google Search Console заредете стария домейн, кликнете на „Settings“ и кликнете на опцията “Change of Address”. В новата страница, която ще се зареди, на втората стъпка от падащото меню трябва да изберете новия домейн и да кликнете на бутона “Validate & Update”.
За да подпомогнете още повече процеса – можете да добавите XML картата на сайта, като кликнете на бутона “Sitemaps” и добавите линка към картата в отреденото за това поле.
Съветваме ви в идните месеци да следите миграцията от стария към новия домейн в Google Search Console, за да можете да реагирате по-бързо при евентуални грешки. При по-големи сайтове може да са нужни до 180 дни, докато процесът е завършен и в резултатите от търсене са заменени старите url линкове с новите.
Заключение
Макар да не се препоръчва смяната на домейн, има различни причини, заради които да трябва го направите. Основните действия, които трябва да извършите са да регистрирате новия домейн, да настроите сървъра и сайта за работа с него и да информирате Гугъл за промяната. По този начин освен успешна миграция от един домейн към друг – ще минимизирате негативните ефекти, до които тя води, като загуба на трафик и бранд идентичност.