Защо никой не Like-ва постовете във Facebook страницата ми?
Всеки човек иска да бъде харесван. За някои от нас желанието е толкова силно, та чак е болезнено. Фирмите също искат да бъдат харесвани, разпознавани, а защо не и боготворени? Желанието на бизнесите обаче, се основава на финансови подбуди, а не на лични такива. И всяко нещо идва по реда си:
Хората са доволни от продукта/услугата, която предоставяш – харесват те; Хората се забавляват/идентифицират се с вашия бранд (готини, луксозни, стабилни, скъпи и др.) – следват те; Хората те следват – препоръчват те на други потенциални клиенти.
По темата за брандовете, лоялността и идентифицирането на хората с дадена марка може да се говори много. Днес обаче темата ни е фокусирана точно върху Facebook и защо много бизнеси не получават така желаните от тях like-ове и споделяния.
Нека си представим, че вие сте бранд с 20 000 фена във Facebook. Впечатляваща цифра, но не съвсем. Ако само допреди няколко години фирмите масово купуваха like-ове, за да могат да ангажират потребителите със своето съдържание, то днес това вече е безмислен ход.
Реалността е друга и именно Facebook я налага. Според статия на Vallewag (блог за слухове и новини свързани със Силиконовата долина) от Март месец, тази година, анонимен източник, запознат с маркетинг стратегиите на Facebook, е споделил, че социалната мрежа ще намали органичното достигане до феновете на вашата страница до 1-2%!
Не, не се майтапим! За съжаление, това най-вероятно не е само слух, тъй като много Facebook фен страници вече усетиха промяната в броя на хората, до които достигат постовете им.
Нека вземем за пример Facebook страницата на Starbucks. Starbucks имат около 37 милиона фена. По новите данни, би трябвало 37 хиляди от тях да виждат постовете им. Това звучи като доста добра цифра, но все пак повечето бизнеси нямат толкова голям брой фенове. Ако вашият бизнес е по-малък, локален, е нормално да имате м/у 1000 и 5000 фена. Е, това означава, че само между 10 и 50 човека ще видят вашите постове. Не звучи никак добре, нали?
Да, и това се очакваше да се случи, тъй като Facebook не е организация с нестопанска цел, а бизнес, който иска да прави пари.
Добре, и сега какво?
За да виждат повече потребители вашите Facebook постове, то вие трябва да си плащате. Цената не е никак висока, но както коментира и Браян Картър, автор в блога на Moz, ако нямате минимум по 1$ на ден, който можете да отделите за реклама във Facebook, просто нямате място в бизнеса.
Алтернатива на Facebook, разбира се, има и това е newsletter-а. Ако до момента не сте събрали e-mail база от вашите клиенти – започнете още сега. От Facebook сте зависими. Те могат да правят каквото си искат, както си искат и когато си искат. Ако разполагате обаче с мейлите на вашите клиенти, това е един солиден брой от хора и фирми, които ще получават вашите новини и промоции, контролирано, и много по-евтино.
В крайна сметка, като се замислим, рекламирането в останалите канали като телевизия, вестници и списания, радио, Google Adwords е все още много по-скъпо от рекламирането във Facebook или чрез Newsletter. Така че, нека само за кратко да се дразним на „своеволията” на социалната мрежа и да се захващаме за работа!